四代目蔵元がニューヨーク発の SAKE を紹介

Hyde Park, NY (2023 年9月19日) - 今日、高級日本酒ブランド「獺祭」は、ニューヨーク 州ハイドパークに最先端の酒蔵とテイスティングルームをオープンし、新しい米国ブランド「Dassai Blue」を立ち上げることを発表しました。過去30年間で、Dassaiは日本、米国、そして全世界で急成⾧を遂げてきました。桜井博志と一宏、父と息子、3代目と4代目の会⾧と社⾧は、Dassaiのブランドを磨き上げ、市場を拡大し続けてきました。新しいニューヨークの酒蔵を建設することで、彼らは日本酒市場およびビジネスのさらなる大きな一歩を 踏み出しました。 

Dassaiは純米大吟醸のみ、つまり最高級のプレミアム日本酒を追求してきました。Dassaiは 100%山田錦、日本酒の究極の基準とされるお米で造られています。Dassaiは仕込み毎に、手作りの麹と小さなタンクで醸造され、最も詳細な分析、技術、およびテイスティング も実施され、Dassaiの美味しさが実現されます。こういったプレミアムな酒しか造らない 酒蔵は日本にもほとんどなく、米国には最初で唯一のスタイルとなります。桜井は、アメリカおよびニューヨークでの新ブランドを「Dassai Blue」と名付けました。これは、古い日本のことわざ、「青は藍より出でて藍より青し」から来ています。

Dassai Blue酒蔵は、55,000平方フィートの施設で年間生産量が最大140,000 ケース(ケースあたり9L)、岩国のDassai酒蔵からのベテランスタッフと地元NYの新人スタッフの両方によって手造りのSAKEのみを造ります。現在のところ、Dassai Blueは日本から輸入された同じ山田錦で造られます。ただし、Dassai Blueは、米国での山田錦の栽培に3年間を費やし、アーカンソー州の農家Isbell Farmsと協力して、炭素排出量を削減し、持続可能なサプライチェーンを確立する取り組みを行っています。また、Dassaiは、アップステートの生産者を探して「酒粕」を蒸留して焼酎にする事、および精米で発生する米粉のバイヤーを 探しています。また、水の浄化に多大な投資を実施しています。 

Dassaiの物語は、歴史、文化、そして比類のない品質に満ちています。元々の酒蔵は 1700 年代に設立され、今でも日本の山口県岩国市の山奥の同じ場所にあります。櫻井家は 1800 年代後半の明治時代に初代が経営を引き継ぎ桜井酒場として酒造事業を展開し、第二次大 戦後の 1948 年に旭酒造を設立しました。1984 年に桜井博志が桜井家の3代目 CEOとして就任しました。彼はその後Dassaiを立ち上げ、現在、吟醸および大吟醸の売上および生産量の両方で日本 No.1 のプレミアム日本酒ブランドとなっています。

会⾧の桜井博志は、「米国への酒造りの進出は、30年前に獺祭を世に出した時の私の願いで ある、世界中で獺祭を楽しんでもらいたいという希望の実現に向けた重要な一歩です。」と 述べています。 

獺祭BLUEの施設は、酒蔵と精米所という2つの建屋で構成されます。両方ともPCPA社およびその日本パートナーである光井純氏の設計です。内装は機能性と美しさを追求して 設計され、酒蔵を訪れた人が各部屋の窓から酒造りの行程を見学できる様になっています。 精米所の錫の屋根と焼杉の壁に見られるように、外装の設計はモダンと伝統の要素を織り交ぜています。木材の使用は、ハイドパークの自然環境に溶け込みつつも、日本の要素を取り入れています。 

社⾧兼CEOの桜井一宏は、「Dassai Blueの目標は、ニューヨークの環境で最高のSAKEを作り出すことです。」と述べています。 

Dassaiは、同様にハドソンバレーに位置するCulinary Institute of America (CIA)と協力し、 米国でのSakeの教育と認知向上を実現します。この提携の一環として、Dassai BlueとCIAは、カリキュラム、認定プログラム、ワークショップ、特別イベント、および試飲を開発しています。Sakeが日本社会において重要な役割を果たしており、これらの新しくユニークな取組みは日本の食と文化を、CIA の学生、フーディー達、飲食業界の専門家、およびハドソンバレーを訪れる方々に伝える事になるでしょう。 

Dassai Blue Sake Breweryは、ニューヨーク州ハイドパークの 5 St Andrews Rd, 12538に位置しています。(マンハッタンから車またはアムトラックの電車で2時間)酒蔵は、2023年10月19日以降、木曜日と金曜日の1pm-4pmに営業します。小人数のツアーと試飲は、新しいウェブサイト www.dassai.com を通じて予約のみで提供されます。Dassai BlueはNY州において9月25日から流通します。最初の商品、Dassai Blue Type 50  720ml は Union Square Wines, Sakaya, Sakagura 等の小売店およびレストランにて提供されます。希望小売価格 $34.99(税抜)。

Dassai Blue のウェブサイトは www.asahishuzo.ne.jp/dassaiblue/

インスタグラムは@dassai_usa をご参照ください。 

※現在のところ、日本国内での販売店舗並びに販売時期は未定です。

※こちらはメディア向けプレスリリースの内容となります。


DASSAI ANNOUNCES OPENING OF DASSAI BLUE SAKE BREWERY IN HUDSON VALLEY

The Fourth Generation Brand Introduces Sake Made in New York  

Hyde Park, NY (September 19, 2023)- Today, prestigious sake brand, Dassai, announces the  opening of a state-of-the-art brewery and tasting room in Hyde Park, NY, as well as the launch of  their new U.S. brand, Dassai Blue. Over the past thirty years, Dassai has experienced exponential  growth in Japan, the U.S.and globally. Hiroshi and Kazuhiro Sakurai, the father and son, 3rd and 4th generation Chairman and President, have tirelessly refined Dassai and expanded its markets.  Opening the New York brewery is their latest bold step into the global sake market.  

A Junmai Daiginjo-only sake, Dassai is considered the highest level of premium sake. Made from  100% Yamada Nishiki rice, the gold standard of sake rice, Dassai still utilizes craft sake methods,  making sake batch-by-batch, using handmade koji, and fermenting in each small tank. However,  the brand also employs detailed analysis and technology to achieve its delicious taste and  premium quality. Sake breweries that only produce such premium sake are rare even in Japan,  with Dassai Blue becoming the first of its kind in the U.S. The Sakurai’s named their new creation  “Dassai Blue,” which comes from an old Japanese proverb that says “indigo dye is bluer than the  indigo plant from which it is derived”. 

The Dassai Blue Brewery is a 55,000 square foot facility with an annual capacity of 140,000 cases  (9L per case), producing solely craft sake made by both veteran staff from the Dassai brewery in  Iwakuni as well as local recruits. For now, Dassai Blue is produced with the same Yamada Nishiki  rice imported from Japan. However, Dassai Blue has spent three years cultivating Yamada Nishiki  in the U.S. and working with Isbell Farms in Arkansas in an effort to reduce their carbon footprint  and foster a sustainable supply chain. Dassai is also searching for an upstate producer to distill its  “sake kasu,” rice lees into Shochu as well as pursuing a buyer of the rice powder from polishing and  has made an extraordinary investment in water purification.  

The story of Dassai is one rich in history, culture and unparalleled quality. The original brewery was  founded in the 1700s and is still in the same location in the mountain of Iwakuni in Yamaguchi, in  Southern Japan. The Sakurai family took over in the late 1800s during the Meiji era and started the  sake brewing business as Sakurai Sake Brewery. After the Second World War, in 1948, they  established Asahi Shuzo with Hiroshi Sakurai becoming the family’s third-generation CEO in 1984.  He launched the brand Dassai shortly thereafter, growing it to the number one premium sake brand  in Japan in terms of both sales and production volume, for Ginjo and Daiginjo levels. 

 "The expansion of production to the United States is a significant step towards realizing the desire  I had when I started Dassai 30 years ago, which was to have Dassai enjoyed all over the world,” said  Chairman Hiroshi Sakurai.  

The Dassai Blue property consists of two buildings: the brewery and a rice polishing facility, both  of which were designed by Pelli Clarke Pelli Architects and their Japanese partner, Jun Mitsui. The  interior is designed with both beauty and function in mind, welcoming visitors to observe the  brewing process through multiple windows looking into various production rooms. The exterior  design mixes modern and traditional, as seen in the tin roof and the burnt cedar walls of the rice  mill. The use of wood incorporates Japanese elements while still blending with the natural  surroundings of Hyde Park.  

“The goal of Dassai Blue is to create the finest sake achievable within the environment of New  York,” said President and CEO Kazuhiro Sakurai.  

Dassai is also proudly collaborating with the Culinary Institute of America (CIA,) also located in the  Hudson Valley, to further the education and awareness of sake in the United States. As part of the  partnership, they will be developing curriculum, certification programs, workshops, special events  and tastings. Since sake plays an important role in Japanese society, these new unique programs  will further the education of Japanese cuisine and culture for CIA students, food enthusiasts, food  industry professionals and other visitors to the Hudson Valley.  

The Dassai Blue Sake Brewery is located at 5 St Andrews Rd, Hyde Park, NY 12538 (2 hours north of  Manhattan via car or Amtrak). It will be open Thursdays and Fridays from 1pm-4pm starting October  19th for small group tours and tastings by reservation only through the company's website,  www.dassai.com. Dassai Blue will start distributing in New York State on Monday, September 25th.  The first products, Dassai Blue Type 50 720ml will be sold at Union Square Wines, Sakaya,  Sakagura, and other retailers and restaurants. SRP is $34.99. You can visit Dassai Blue online at  www.asahishuzo.ne.jp/dassaiblue/ or follow them on Instagram @dassai_usa.